Naskoč a vyskoč a dole kopcom schádzaj cickavo

5.5.2013

San Francisco na jeseň roku 2012 je len trochu iné ako jeho stará verzia spred piatich rokov. V piatok 5. októbra neskôr popoludní prichádzame autom po diaľnici č. 24 západným smerom z Pleasant Hill, tichého a naozaj príjemného mestečka v okrese Contra Costa v oblasti Sanfranciského zálivu, kde sme ubytovaní. Prejdeme cez Bay Bridge po zaplatení mýtneho 6 dolárov a San Francisco nás víta s otvorenou náručou. Ťaháme sa dole k mólam, sú tu davy ľudí, akýmsi zázrakom sa nám podarí zaparkovať.

Prechádzame sa od jedného móla k druhému, uškatce sú na svojom Móle č. 39 a nevieme sa na ne vynadívať, opierajúc sa o zábradlie vyhliadkovej plošiny. Pobeháme zopár obchodov, kúpime si nejaké oblečenie (teplé bundy, čiapku s logom futbalového klubu 49ers pre Marianku a iné drobnosti). Vrátime sa k autu a za stieračom nachádzam pozdrav v obálke s pokutou 62 USD. Ako je to možné, veď za parkovanie som riadne zaplatil?! Pozriem sa bližšie a vtedy mi to dochádza – omylom som vložil mince do susedného parkovacieho automatu. Tak za tento hlúpy omyl si pokutu naozaj zaslúžim. Neskôr sa z inštrukcií z obálky dozvedám, že pokutu môžem zaplatiť mestu San Francisco cez internet kreditnou kartou alebo zabalím hotovosť do obálky a pošlem poštou.

San Francisco, tulene na Móle 39

Na druhý deň ráno sa rozhodneme cestovať do mesta vlakom BART (Bay Area Rapid Transit). Ide o systém spojenia jednotlivých miest celej oblasti Sanfranciského zálivu. Chceme sa dostať do centra SF priamo na Union Square, dopravnú križovatku, odkiaľ sa dostaneme všade. Radíme sa s mladou dámou na peróne, ktorá tiež čaká na vlak. Poradí nám, vyzná sa dobre, ale akosi priveľmi rozpráva. Pochopíme, že ide o schizofréniu. Stihne nám aj ostatným čakajúcim porozprávať príbeh o svojom imaginárnom priateľovi, ktorý ju bil a musela od neho odísť, pretože sa nezhodla ani s jeho matkou. Pri monológu využíva často priamu reč, čo svedčí o tom, že príbehy skutočne prežíva znovu a znovu.

Cesta vlakom je nesmierne zaujímavá. Toľko rôznorodých ksichtov všetkých možných rás, národností, spoločenského postavenia sa vidí málokde. Oblečenie je tiež pestré, od hiphopových nohavíc pubertiakov, ktoré im padajú až pod zadok, po biznis oblek uhladeného džentlmena, cestujúceho do svojej kancelárie v niektorom z mrakodrapov. Každý druhý človek sa zabáva s mobilným telefónom alebo tabletom. Surfujú po internete, pracujú, telefonujú, počúvajú hudbu alebo hrajú online hry.

San Francisco, Cable Car

Vystúpime v centre, mierime na Union Square. Práve prebieha Festival arabskej kultúry. Na pódiu vystupujú umelci, v stánkoch predávajú rôzne arabské dobroty – cukrovinky, placky a podobne. Akcia má mierumilovný a „ekumenický“ náboj. Všetci sa prezentujú ako slušní Arabi, ktorí sú hrdí na svoje tradície a zároveň si ctia ľudí iných kultúr. Viacerí priamo demonštrujú proti násiliu vo svete. Tolerancia je pre toto mesto príznačná.

Kúpime si lístky na vyhliadkový autobus s otvoreným horným poschodím. Okružná jazda mestom sa vykonáva systémom Hop on, hop off! (Naskoč a vyskoč!). Dostávame mapku s vyznačenou trasou okolo celého centra mesta a zastávkami pri najdôležitejších turistických atrakciách. Kdekoľvek môžete vystúpiť, zdržať sa koľko len chcete a potom nastúpiť na ďalší autobus. Sprievodca ustavične komentuje, čo vidíte. Veľmi praktické, nohy šetriace a časovo efektívne. Pritom lístok platí až 2 dni, preto si nemusíme robiť starosti, že máme všetko stihnúť dnes.

San Francisco, Golden Gate Bridge

Je nádherný letecký deň, keď U.S. Air Force ukazujú verejnosti manévre vo vzdušnom priestore nad mestom. Stíhačky aj väčšie lietadlá predvádzajú neuveriteľné kúsky. Najviac ma zaujme skupinové vystúpenie stíhačiek nad zálivom, neskôr prelet tesne ponad Golden Gate Bridge, ale najzaujímavejšie je písanie reklám priamo na oblohe. Neviem si tú technológiu vysvetliť – lietadlo zanechá za sebou biely obláčikový reklamný nápis, po piatich minútach sa písmená rozplynú. Konkrétne propagujú havarijné poistenie auta jednej poisťovne. Po čase mi trochu prekáža hluk lietadiel.

Postupne prechádzame a zastavujeme pri mólach zálivu, sme na Fisherman´s Wharf, sanfranciscom historickom rybárskom okrsku s množstvom ľudí, niektorí sa len tak prechádzajú, iní tancujú zapojení do improvizovanej street party alebo sa inak zabávajú. V bufetoch s rýchlym občerstvením namiesto hnusných hotdogov a hamburgerov dostaneme so sebou (for to go) do papierovej misky miešané dary mora – krevety, chobotničky a ustrice. Mňam!

San Francisco, živé sochy si rozdeľujú zarobené doláre

Zastavíme sa na Móle 39 a pozorujeme naše obľúbené uškatce. Sú zlaté – šantia, plávajú, naháňajú sa, debatujú alebo len tak vylihujú. Pozrieme si Maritime Museum a zaspomíname si na prvý výlet do SF spred 5 rokov. Loďky Eureka, Balclutha a C. A. Thayer sa vôbec nezmenili, sú rovnako krásne ako predtým. Dve strieborné živé sochy môj fotoaparát prichytí, ako si v kúte za autom ukradomky rozdeľujú papierové bankovky.

Pri moste Golden Gate sú davy ľudí a pekný výhľad na Záliv s desiatkami plachetníc, v pozadí vidno ostrov Alcatraz. Golden Gate Bridge je taký fotogenický ako nejaké umelecké dielo, neviem sa naň vynadívať. Krajšiu červenú farbu som ešte nevidel.

San Francisco, šašo baví deti

Ďalšou významnou zastávkou našej okružnej jazdy je Golden Gate Park, oddychová zóna s množstvom zelene a umenia. Všadeprítomné sochy, fontána, vzácne dreviny, Japonská čajová záhrada, Sanfranciská botanická záhrada. Múzeum krásnych umení je galéria, na ktorú sme už dosť unavení a najmä nemáme čas tu stráviť niekoľko hodín, preto si sľubujeme, že nabudúce si urobíme na SF viac času, pretože toto podmanivé mesto si zaslúži dôkladnejšiu prehliadku a viac pozornosti. Čím viac sa túlame, tým viac objavujeme nové veci a naša túžba spoznávať sa umocňuje.

Naskočíme znovu na autobus a pokračujeme ulicami exkurziou po viktoriánskych domoch, je ich tu desiatky, ba až stovky. Prechádzame okolo radnice, ide o pozoruhodnú dominantu mesta. Vraciame sa na Union Square, vystupujeme pri bráne do čínskej štvrte (China Town), ktorá je údajne najväčšia v Amerike. Ulice sú vyzdobené čínskymi drakmi a lampiónmi. Len tak sa túlame, vojdeme do malej vývarovne a dáme si jedlo, nie je to dobrá voľba, naviac je tu smrad a pochybná hygiena, a to v celej štvrti.

San Francisco, Kľukatá Lombard Street

Presunieme sa na Lombard Street, jej najslávnejšia časť sa volá Crooked Street (Kľukatá ulica). Krátky strmý kopec s extrémne ostrými, pravidelne sa striedajúcimi zákrutami si skúšajú turisti prejsť na aute, my sme auto nechali zaparkované na železničnej stanici v Pleasant Hill, využívame schody, lemujúce uličku po oboch stranách. Medzery medzi záhybmi kľukatej cestičky a schodišťom sú vyzdobené originálnou a pestrou zeleňou a kvetenou. Preto sa tu všetci fotia a bolo tu nakrútených množstvo scén holywoodskych filmov. Marianka si vypočuje, ako sa poľský manželský pár vážne dohaduje a pán hovorí svojej pani, aby vyšla autom hore a on si zatiaľ pripraví foťák: „A dole kopcom schádzaj cickavo!“.

Sme úplne zničení, nastúpime na BART, odvezieme sa domov do Pleasant Hill. Po ceste zo stanice do hotela sa zastavíme v skvelej thajskej reštaurácii na večeru. Zajtra bude nedeľa a my sa chystáme na zápas v americkom futbale.

Smelý Zajko, autor článku
Smelý Zajko

Cieľom je osvietenie. Prostriedkom je permanentná cesta okolo sveta.