dec 04

Parkujeme na strome pri Ceste obrov

pridal v Kalifornia, USA

V pondelok ráno 24.septembra 2007 sa severná Kalifornia zobúdza do slnečného dňa. Sme v Humboldt Redwood State Park neďaleko pobrežia Tichého oceánu a pokračujeme v narodeninovej jazde. Súbežne s hlavnou cestou č. 101 je Avenue of the Giants, čiže Cesta obrov. Má dĺžku asi 31 míľ a je lemovaná desiatkami sekvojovcov obrovských, najvyšších stromov na svete, dosahujúcich výšku aj 100 metrov.

Oproti týmto stromom vyzeráme ako mravce oproti slonovi. Zastavujeme v stredisku Myers Flat. Zabávame sa pri prechádzke okolo veľkých stromov, kráčame po spadnutých kmeňoch a vchádzame do nich. Z dvoch kmeňov sú vyrobené rozprávkové poschodové domčeky, kam sa dá vojsť a pozerať cez otvory v tvare srdca, čo poskytuje gýčovo – romantickú príležitosť na fotenie. Stretávame párik mladých ľudí zo Švajčiarska. Vo Vancouveri si požičali veľký karavan, po čase strávenom v Britskej Kolumbii v Kanade sa vybrali južným smerom na západné pobrežie USA. Plánujú prejsť až do Mexika, majú na tento výlet vyčlenené 4 mesiace.

Drive-Thru Tree, Avenue of the Giants, California

Drive-Thru Tree, Avenue of the Giants, California

Ticho závidia, keď prejdem popod legendárny Shrine Drive-Thru Tree, strom vytvárajúci tunel, kde sa zmestí normálne osobné auto, nie však karavan. Marianka ma pritom fotí. Mám takú radosť, že si to zopakujem. Strom má údajne vek až 3000 rokov a výšku 175 stôp (asi 60 metrov).

Koreňový systém sekvojovca nemá žiadnu vodu z centrálneho koreňa, namiesto toho má mnoho hrubých hlavných koreňov (6 stôp a menej hlbokých), dodávajúcich stromu vodu prostredníctvom vlákien, ktoré sa môžu vetviť až 100 stôp od kmeňa. Pre strom životne dôležitá potreba je dostať za celú životnosť stromu 1000 ton vody na jednu tonu hmoty stromu. Tvrdé korene môže zabiť len požiar.

Kmeň stromu, Cesta obrov, severná Kalifornia

Kmeň stromu, Cesta obrov, severná Kalifornia

Ďalšou atrakciou je Driveway ramp at Shrine, vyleziem autom na strom a tam zaparkujem. Ide o 3200 rokov starý kmeň stromu, prispôsobený tak, aby z jednej strany mohlo vyjsť naň osobné auto. Na druhom konci je rez stromu, kde jasne vidno letokruhy, z ktorých hustoty sa dá porovnaním s inými spadnutými kmeňmi v tejto lokalite zistiť, že náš strom  rástol šesťkrát rýchlejšie ako iné stromy. Dôvodom je jeho poloha na brehu rieky, kde mal podstatne viac vlahy ako iné stromy, čo boli na kopci alebo v suchšej časti lesa.

Driveway ramp at Shrine, Cesta obrov, severná Kalifornia

Driveway ramp at Shrine, Cesta obrov, severná Kalifornia

Spomínaný rez kmeňa má priemer omnoho väčší ako je výška dospelého človeka a bielou farbou sú tu naznačené historické udalosti – sú zafarbené letokruhy prislúchajúce dôležitým rokom, aby bolo jasné, čo všetko už strom prežil. Už pri narodení Ježiša Krista bol strom obrovský a už mal vek 1200 rokov, ďalej prežil napríklad prvú križiacku výpravu, podpísanie Magna Carta, čo bolo vyhlásenie listiny základných práv a slobôd, potom objavenie Ameriky a vyhlásenie Deklarácie nezávislosti.

Pomaly sa presúvame ďalej na sever, aby sme sa zastavili v „medveďom“ motoreste. Sme v národnom lese Six Rivers. Všetko v motoreste je vybudované na počesť medveďov. Zruby, kožušiny, suveníry – postavy medveďov od malých príveskov až po medvede v životnej veľkosti. Veľmi pekné. Park Six Rivers je súčasťou severokalifornského pohoria Trinity a je popretkávané šiestimi riekami – Smith, Klamath, Trinity, Mad, Van Duzen a Eel. Oblasť je ako stvorená pre ľudí, čo obľubujú prechádzky a kempovanie v lese. My občas zastavíme, sadneme si na breh rieky, pozeráme na zurčiace pereje, dýchame svieži vzduch a necháme sa hladiť kalifornským slnkom.

Po pobrežnej ceste číslo 101 prichádzame do metropoly oblasti Eureka (Heuréka) a zastavujeme vo veľkom K-marte. Kupujeme Marianke rifle. Sme už 270 míľ severne od San Francisca a prudko meníme smer na východ. Stúpame cestou číslo 299 do pohoria Trinity po strmých serpentínach až do výšky 8000 stôp. Tam kdesi v diaľke je pohorie Shasta, dymiace kopce a bublajúce jazerá, ale o tom nabudúce.

Komentáre

komentárov

Komentáre pre tento článok nie sú povolené